0620323756 info@brand-a.nl

5 Inspirerende quotes over branding

In deze blog laat ik graag vijf treffende branding quotes zien die mij keer op keer inspireren om bedrijven te ondersteunen in de beste branding. Quotes die jou ook kunnen inspireren met de branding van je bedrijf of personal branding aan de slag te gaan. In willekeurige volgorde vind je quotes van bekende mensen uit het vak. Ik heb ze voorzien van een toelichting.

“Brands need to take the phrase “acting like a publisher” literally.
Dietrich Mateschitz, CEO of RedBull

Merken moeten meer als uitgever gaan denken en functioneren, er is al veel over gezegd. En het klinkt makkelijker dan het in feite is. Gelukkig zijn er al veel goede voorbeelden en leuke trends gaande waar merken op in kunnen spelen. We zijn niet allemaal een Albert Heijn met een Allerhande. En we kunnen ook niet allemaal van die extreme activiteiten organiseren als Red Bull. We kunnen er wel van leren. Deze bedrijven handelen allemaal vanuit hun kracht. De Allerhane helpt mensen met de vraag ‘wat eten we vanavond?’ en Red Bull is eigenlijk een mediabedrijf dat allerlei extreme events gebruikt om een energiedrankje te promoten. Zowel Albert Heijn als Red Bull hebben een verhaal te vertellen. Dat is precies wat branding is, het vertellen van verhalen om jouw producten aantrekkelijker in de markt te zetten. In principe kan ieder bedrijf een verhaal vertellen. Het staat of valt natuurlijk wel met goed uniek en authentiek het verhaal is.

“Your brand is what other people say about you when you’re not in the room.”
Jeff Bezor, Founder of Amazon.com

Als jij er niet bij bent, zeggen mensen eerlijk wat ze vinden. Dat geldt persoonlijk, maar zeker ook zakelijk. Dit is het imago dat leeft onder de mensen. Zie het als je uitstraling. Als het imago niet strookt met wat je als merk wilt uitstralen, kan het verstandig zijn de merkpersoonlijkheid eens goed onder de loep te nemen en te kijken wat er veranderd kan worden, zodat het subjectieve oordeel van jouw potentiële klanten kan veranderen. Want als mensen negatief over je praten als je er niet bij bent, dan heb je een probleem.

“Your brand is not what you sell.”  
John Iwata, IBM

Letterlijk vertaald is je merk niet wat je verkoopt. Dat klopt, want je verkoopt je product. Hier moet je dus altijd scherp op zijn. Producten verkoop je en de branding is het verhaal dat uiteindelijk bijdraagt aan de verkoop van je product.

“Too many companies want their brands to reflect some idealised, perfected image of themselves. As a consequence, their brands acquire no texture, no character and no public trust.” 
Richard Branson, Founder of Virgin Group

Merken hebben karakter nodig. Geen gelikt plaatje. De consument prikt tegenwoordig door platte reclameuitingen heen. Karakter geeft een merk een persoonlijkheid, context, body. Hoe je het ook wilt noemen. Karakter maakt een merk menselijk en zorgt dus voor een menselijke benadering. En dat is toch wat we willen? Behandeld worden als een mens. 

“If people believe they share values with a company, they will stay loyal to the brand.” Howard Schultz, CEO of Starbucks

Mensen voelen zich aangetrokken tot gedeelde waarden en normen. Daarom is het belangrijk om een merkidentiteit op te stellen en daarin de normen en waarden van een bedrijf of merk vast te leggen. Het is vervolgens zaak om naar deze normen en waarden te handelen, om ze tot uiting te laten komen in alle communicatie. Mensen met dezelfde normen en waarden identificeren zich hiermee en hebben voor hun gevoel al snel een klik met dit bedrijf of merk.